Oravin Martat ry

Marttajärjestö perustettiin Suomessa vuonna 1899. 61 vuotta myöhemmin myös Oravissa koettiin tarvetta perustaa paikallinen Marttayhdistys. Näin sai alkunsa Oravin Martat ry 21.3.1960.

Alkuaikoina neuvontajärjestö keskittyi erityisesti kotitalousneuvontaan, puutarhanhoitoon, säilöntään, ruuanlaittoon ja käsitöihin. 2000-luvulla toiminnassa painotetaan edellisten lisäksi kestävää kehitystä, kohtuullisuutta ja järkeviä kulutusvalintoja.

Nykyään Martat kokoontuvat kylätalo Päiväkummulla ja hankkivat elämyksiä tekemällä retkiä teatteriin tai konsertteihin. Toiminta muotoutuu tarpeen ja toivomusten mukaan. Joskus on tarvetta hygieniapassikoulutukselle, joskus joku muu yhdistys tarjoaa mielenkiintoista ohjelmaa.

Usein Marttoja toivotaan mukaan talkoisiin, mutta Martan ei välttämättä tarvitse olla tuhattaituri, joka osaa leipoa ja järjestää isoja muonituksia. Jokainen Marttajäsen voi osallistua yhdistyksen toimintaan voimiensa ja mahdollisuuksiensa mukaan.

Oravin Martat ry:n puheenjohtaja

Päivi Lind

oravin.martat(a)gmail.com

Taiteilija Ella Laitisen maalama naivistinen akvarelli Oravin kylästä.